Logo

Lennonjohdon yhtiöjärjestelyillä ei vaikutusta vaaratilanteeseen

nousu_nettiin.jpg

Tiistai-aamuna (23.1.17) Helsinki-Vantaalla tapahtui vaaratilanne, jossa lennonjohto antoi matkustajalentokoneelle lähtöluvan kiitotielle, vaikka alueella oli ajoneuvoja.

Onnettomuustutkintakeskus tutkii tapahtunutta ja tiedottaa oman prosessinsa mukaisesti. Lisäksi ANS Finland on aloittanut oman sisäisen turvallisuusselvityksensä tapahtuneesta.

Mediassa on levinnyt tieto, jonka mukaan lennonvarmistustoimintojen viime vuonna tapahtuneella organisaatiomuutoksella saattaisi olla vaikutusta tapahtuneeseen. Lennonjohdon työmenetelmiin ei kuitenkaan ole vaikuttanut se, että lennonvarmistus eriytettiin Finaviasta omaksi yhtiökseen Air Navigation Services Finland Oy:ksi (ANS Finland).

- Yhtiöjärjestelyn taustalla olivat muutokset lennonvarmistuksen toimintaympäristössä Euroopassa sekä tavoite tuottaa palveluja taloudellisesti tehokkaammin. Lennonjohdon työmenetelmät ja resurssit ovat täsmälleen samat ANS Finlandissa kuin toimiessamme Finavian lennonvarmistusliiketoimintona, muistuttaa ANS Finlandin toimitusjohtaja Raine Luojus.

Itsenäisenä osakeyhtiönä ANS Finland voi paremmin vastata muuttuvan toimintaympäristön haasteisiin sekä sen tarjoamiin uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin.

- Yhtiöjärjestely on mahdollistanut meille aiempaa korkeamman tason investoinneille. Pystymme kehittämään järjestelmiä ja laitteita joustavammin ja keskittymään lennonvarmistustoiminnan turvalliseen kehittämiseen taloudellisesti kannattavasti, Luojus kertoo.

ANS Finland tuottaa lentoreittipalvelun sekä lähi- ja lähestymislennonjohtopalvelut lentoasemille ja vastaa lennonvarmistustekniikan palveluiden tuottamisesta. Lentoreittipalvelut sisältävät Suomen aluelennonjohdon, ilmatilan hallinnan, lentopelastuksen sekä lentoliikennevirtojen säätelyn.

Asiakkaitamme ovat lentoasemat, kaupallinen ilmailu, Suomen valtion ilmailu ja sotilasilmailu, yleisilmailu sekä lentokoulut.